Hanneke vertelt:
Bij Alétho hebben we de focus op continue kwaliteitsverbetering van onze zorg. We willen de deelnemers zo goed mogelijk helpen en stimuleren in hun ontwikkeling.
Om deze reden hebben de medewerkers binnen Alétho zich afgelopen twee jaar verdiept in het concept Mediërend Leren door een training te volgen die georganiseerd werd vanuit De Stichting StiBCO (www.stibco.nl). Tijdens deze training hebben we geleerd om nog meer aan te sluiten bij het denkproces van de ander om zo de ontwikkeling van de ander beter op gang te brengen.
Het concept Mediërend Leren gaat er van uit dat ieder mens kan ontwikkelen ongeacht het niveau of psychische belasting. Die ontwikkeling doe je niet alleen, maar altijd samen met mensen in de omgeving. Als begeleiders maak je vanuit Mediërend Leren gebruik van een doelgerichte, ontwikkelingsgerichte, maar vooral liefdevolle interactiestijl. Deze interactie wordt mediatie genoemd.
Binnen het concept Mediërend Leren ligt de focus op het ontwikkelen van de cognitieve functies. Deze cognitieve functies vormen de bouwstenen van het denken. Het zijn de denkgereedschappen die je nodig hebt in het denken, handelen en de communicatie. Ze zijn door Emiel van Doorn van StiBCO gerangschikt in een omgekeerde piramide. De onderste steen is de basis van de gereedschapskist en is het meest wankel, als het daar al fout gaat dan stort de omgekeerde piramide in. De cognitieve functies naar boven toe in de omgekeerde piramide worden steeds complexer. Toch hebben we geleerd dat 50% van de fouten die mensen maken voorkomen uit de onderste 2 lagen van de omgekeerde piramide. Ik denk dat iedereen dat wel bij zichzelf herkent, dat je fouten maakt door niet goed te lezen (waarnemen), of door te impulsief te zijn, niet even de tijd ervoor te nemen.
Door het volgen van de cursus realiseren we ons nu veel meer dat er een groot aantal cognitieve functies gebruikt worden door de deelnemers als ze bij Alétho aan het werk zijn. Soms lukt een opdracht niet omdat één of meer van deze cognitieve functies niet goed ontwikkeld is. We hebben geleerd dat je als begeleider samen met de deelnemer kan werken aan het ontwikkelen van de cognitieve bouwstenen. Uiteindelijk willen we de deelnemers helpen in het ontwikkelen van de denkgereedschappen om de deelnemers optimaal en zo zelfstandig mogelijk te kunnen laten functioneren binnen de maatschappij. Hierbij is de transfer van essentieel belang, we proberen het geleerde bij Alétho zoveel mogelijk te vertalen naar andere situaties buiten Alétho waar het geleerde toegepast kan worden. Dit resulteert in het ideale geval in een structurele ontwikkeling in het gehele levensdomein van de deelnemer.
Het resultaat waar we naar streven is dat de deelnemer zo zelfstandig en zelfredzaam mogelijk wordt in zijn werk en woon situatie.